نوشته شده توسط : رضا

ورق ام دی اف خام یکی از پرکاربردترین اجزای محصولات دکوراسیون داخلی مانند کابینت آشپزخانه، اپن آشپزخانه، کمد دیواری و غیره است.

ام دی اف (MDF) چیست؟

 

ام دی اف MDF مخفف واژه Medium density fiberboard است که جزء فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود. در حقیقت MDF نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. ام دی اف را معمولاً به‌صورت خام مصرف نمی‌کنند بلکه آن را با استفاده از متریال‌های مختلف روکش می‌نمایند .

کاربردهای ام دی اف

 

انواع مختلف MDFها در دکوراسیون داخلی، کابینت، درب و پنجره، غرفه‌های نمایشگاهی، مبلمان، کف‌پوش‌ها، قفسه‌ها، پارتیشن‌ها، دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف و موارد دیگر کاربرد دارد که روز به روز نیز به کاربردهای آن افزوده می‌شود.

کابینت ام دی اف

 

ورق ام دی اف پرکاربردترین ماده در ساخت انواع کابینت آشپزخانه محسوب می شود. ام دی اف نه تنها در ساخت کابینت ام دی اف نقش اصلی را بازی می کند بلکه در  بیشتر انواع کابینت آشپزخانه مثل کابینت های گلاس، کابینت ممبران و حتی کابینت چوبی ماده اصلی است بخصوص برای تهیه بدنه ی کابینت ها. لذا قیمت ام دی اف در اقتصاد دکوراسیون و کابینت ها نقش اساسی ایفا می‌کند.

ام دی اف آشپزخانه

 

شاید شما نیز عبارت «ام دی اف آشپزخانه» را شنیده باشید. در واقع منظور افراد از بیان ام دی اف آشپزخانه، عموماً کابینت ام دی اف آشپزخانه است. تمامی اجزای بدنه و درب های  کابینت ام دی اف آشپزخانه (بجز صفحه کابینت)، از ورق ام دی اف ساخته می‌شود. ام دی اف آشپزخانه یا همان کابینت ام دی اف دارای نوع ساده (ورق ام دی اف ساده) و ام دی اف براق می‌باشد.

 

مشخصات فنی

 

این محصول دارای تنوع بالایی می‌باشد. امروزه می‌توان تخته فیبر‌های MDF بسیار متنوعی از جمله تخته‌های سه‌لایه یا تک‌لایه یکنواخت و همگن، تخته‌های نازک و ضخیم در ابعاد مختلف، تخته‌هایی با فرمالدئید زیاد، فرمالدئید کم و بدون فرمالدئید، قطعات تبدیل به سایز شده، روکش شده، لبه چسبانده، نقش برجسته، قالب‌گیری شده، ابزار خورده، پروفیل شده، با دانسیته‌های بسیار متنوع، مقاوم در برابر رطوبت، آتش، قارچ، حشرات و … را در بازارهای جهانی یافت. این محصول ضمن دارا بودن ویژگی‌های مشابه سایر اوراق فشرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته فیبر سخت و … شده است .

 

MDF به‌دلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش‌کاری به‌راحتی و بدون اتلاف و خرابی امکان‌پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش‌کاری و رنگ شدن خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملاً مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده و از خاصیت ضد صدا بودن برخوردار است.

 

روش تولید آن به این صورت است که ابتدا قطعات چوبی را در بخش چیپر به صورت چیپس در آورده و سپس چیپس‌ها را دفیبره می‌کنند. الیاف جدا شده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به‌صورت کیک در آمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن، اندازه بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.

 

ابعاد MDF به طور معمول 4100*1830، 3360*1830، 2440*1830، 2440*1220 میلیمتر می‌باشد. البته با سایزهای وارداتی از ایتالیا 4100*2100 و از اتریش 2800*207 می‌باشد. ضخامت‌های معمول نیز 3، 4، 6، 8، 10، 12، 16، 18، 20، 25، 32، 38 میلیمتر می‌باشد که هر کدام کاربردهای خاصی دارد. مثلاً ضخامت‌های کم در حد 3 میلیمتر معمولاً در ساخت رویه درب‌ها استفاده می‌شود.

 

به طورکلی تخته فیبرهای نیمه‌سنگین (MDF) از نظر خواص و ویژگی‌ها به دو گروه تخته فیبرهای با خواص معمولی و خواص ویژه تقسیم می‌شوند. تخته‌های صنعتی خاص دارای ویژگی‌هایی علاوه بر مشخصات معمول MDF هستند که با اعمال تغییرات در پروسه تولید، با استفاده از چسب‌های مختلف یا مواد افزودنی گوناگون تولید می‌شوند. بعضی از انواع MDF های خاص به شرح زیر است:

 

MDF نازک (Thin MDF): این تخته‌ها طبق استاندارد (EN-622 -5) به کلاس‌های 8/1 تا 5/2 میلیمتر و 5/2 تا 6 میلیمتر و 4 تا 6 میلیمتر تقسیم می‌شوند. از موارد کاربرد MDF های نازک، کف کشوها، پشت کابینت‌ها، رویه درب‌ها، دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف، غرفه‌های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی و … می‌باشد.

MDF ضخیم (Thick MDF)

 

این محصول نیز طبق استاندارد EN-622-5 به کلاس‌های 30 تا 45 میلیمتر و 45 تا 60 میلیمتر تقسیم می‌شوند و جهت سازه‌های معماری، پایه‌های میز، طاق‌ها، صفحه‌های رویه کابینت‌، کف نیمکت و … بکار می‌روند.

 

MDF مقاوم در برابر رطوبت: این نوع MDF بیشتر برای مصرف در محیط با رطوبت نسبی حداکثر 80% استفاده می‌شود و با بهبود چسب فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید MDF یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت جایگزین تولید می‌شود. تمام خصوصیات MDF معمولی به اضافه استحکام طولانی‌تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت را دارا می‌باشد و طبق استاندارد EN-622-5 در دو نوع کلاس موجود است. یکی MDF.H که برای استفاده عمومی در محیط مرطوب می‌باشد و دیگری MDF.HLS که برای استفاده اوراق متحمل بار در محیط مرطوب می‌باشد. موارد استفاده آن مبلمان حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کفپوش‌ها و … می‌باشد.

 

البته با ورود ورق‌های pvc به بازار استفاده از این مورد در محیط‌های مرطوب کاهش یافته است و قطعاتpvc جایگزین این محصولات شده‌اند.

MDF ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها

 

این نوع ام دی اف ها که بیشترین استفاده آنها در تولید بعضی کفپوش‌ها است، دارای مواد ضد حشرات می‌باشد.

 

 

MDF با روکش‌های تزئینی

 

مهمترین و غیر قابل تفکیک‌ترین عملیات آماده‌سازی MDF جهت کاربرد نهایی، روسازی آن و خصوصاً روکش کردن آن است. انجام عملیات روکش کردن MDF امروزه جزء خدمات ضروری تولیدکنندگان MDF به مشتریان می‌باشد.

MDF های قالب‌گیری شده

 

در این روش تخته MDF به شکل خاصی که در پرس به آن داده می‌شود، تولید می‌گردد. مانند رویه‌های درب‌های طرح دار و حالت دار، کابینت ، کشو و … .

MDF های قابل انعطاف

 

به وسیله یک تیمار شیمیایی روی MDF با ترکیبات الکالین، می‌توان به آن خواص پلاستیک موقتی و قابلیت انعطاف و شکل پذیری داد.

 

از اجزای مهم سازنده MDF ، چسب‌ها هستند که در ساخت آنها رزین بکار رفته است. رزین‌های مورد استفاده در ساخت این محصول همانطور که اشاره شد رزین اوره فرمالدئید می‌باشد که میزان فرمالدئید این رزین‌ها نباید در هر 100 گرم از 30 گرم بیشتر باشد. در محصولات کم فرمالدئید که معرفی شد میزان فرمالدئید به 9 گرم در هر 100 گرم رزین محدود می‌شود.

 

امروزه اکثر MDF های تولید شده در جهان به صورت روکش شده یا به عبارت دیگر روسازی شده مصرف می‌شوند. روکش‌ها را می‌توان به دو گروه عمده روکش‌های طبیعی (چوبی) و روکش‌های مصنوعی تقسیم کرد.

منابع تامين انوع روکش‌هاي مصنوعي به‌صورت اصلي منابع خارجي و شركتهاي خارجي هستند. البته بعضي از شركتهاي داخلي داراي خطوط آغشته سازي براي توليد روکش‌هاي ملامينه و HPL هستند. اين شركتها اقدام به وارد کردن كاغذ روكش كرده و عمليات آغشته‌سازي كاغذ را با رزين‌هاي مورد نظر انجام داده و عملیات پرس‌کاری را انجام می‌دهند. از آنجا كه محصولات صنايع پتروشيمي در ايران از قيمت كمتري برخوردار است. اين عمل باعث كاهش هزينه‌ها مي‌شود.

روکش‌های طبیعی ام دی اف (روکش چوبی)

 

روکش‌های چوبی لایه‌های نازک چوب هستند که طی فرایند خاصی تولید می‌شوند. معمولاً پس از پخت چوب در بخار یا آب داغ، قطعه‌ای از چوب را که اکثراً از گونه‌های پهن‌برگ هستند با روش‌های لوله‌بری با تراشه‌گیری تبدیل به لایه‌ها یا ورق‌های نازک چوب تزئینی می‌کنند.

 

از MDF با روکش‌های چوبی فقط مواردی که خطر رطوبت و حرارت وجود ندارد استفاده می‌شود. از مزایای آن زیبایی و طبیعی بودن آن است که نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند و عمده معایب آن عدم مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی و … است. MDF با روکش چوبی در ساخت مبلمان و سایر لوازم که در جای خشک و بی‌خطر قرار دارند و در آشپزخانه در سطوح عمودی مانند درب‌ها کاربرد دارد. بطور کلی مصرف این نوع روکش در ایران بسیار کم می‌باشد.

روکش‌های مصنوعی ام دی اف

 

لایه‌ها و اوراق منفرد یا مرکب از موادی نظیر کاغذ (تزئینی یا غیر تزئینی)، مواد ترموپلاستیک (PVC) و غیره می‌باشند که می‌تواند به رزین‌های مختلف مانند ملامین، فرمالدئید و فنل فرمالدئید آغشته شده باشد. این اوراق ممکن است با لاکهای پوشش مقاوم در برابر عوامل مختلف، ورق‌های اکریلیک، PVC و … پوشش داده شده باشد که برای پوشاندن سطوح اوراق فشرده چوبی نظیر MDF یا نئوپان و غیره بکار می‌روند.

انواع روکش‌هاي مصنوعي شامل موارد زیر می‌باشد:

 

    ورق‌ ام دی اف با روکش كاغذی (Paper Foil):

 

به اين نوع روکش‌ها، Finish Foil يا به اصطلاح تجاري لترون (Letron) هم مي‌گويند. لترون نام يكي از توليدكنندگان مشهور اين نوع روكش است كه امروزه اين نوع روكش اغلب با نام اين شركت خوانده مي‌شود. اين روكش از يك لايه كاغذ معمولاً تزئيني با وزن پايه 140تا 40 گرم به متر مربع (قبل از آغشته‌سازي) به‌صورت ساده يا طرحدار، ‌مات يا براق كه با رزين‌هاي (معمولاً) ملامين فرمالدئید آغشته و خشك شده،‌ تشكيل شده است. وزن پايه‌ اين روکش‌ها پس از آغشته سازي تا حداكثر 300 گرم بر متر مربع نيز مي‌رسد. اين روکش‌ها به‌صورت ورق در ابعاد مختلف و اكثراً به‌صورت رول توليد مي‌شوند. تمام اين روکش‌ها را با استفاده از چسب و پرسهاي طبقه‌اي يا پيوسته (رولي، غلطكي) روي تخته مي‌چسبانند،‌ چسب‌هاي مورد استفاده عبارتند از: اوره فرمالدئید، پلي وينيل استات PVA و غيره.

 

در اكثر مواقع اين روکش‌ها داراي نقوش و طرحها و رنگ‌هاي تزئيني هستند كه به عنوان روكش تزئيني نهايي (دكور) استفاده مي‌شوند. اما در مواردي محدود نيز براي رنگ كاري‌هاي دقيق و ظريف از انواع بدون رنگ و طرح آن به‌صورت ساده براي پوشش سطح MDF و زيرسازي رنگ استفاده مي‌كنند. در اين صورت اين روكش مي‌تواند صاف يا طرح برجسته مثل نقش رگه‌هاي چوب، ‌تار و پود و … براق يا مات باشد، سپس روي آنها را رنگ مي‌كنند.

 

اين نوع روکش‌ها علاوه بر كاربرد در پوشش سطوح اوراق ام دی اف براي ساخت نوار لبه ساده و پشت چسبدار و روكش‌ پروفيل‌ها و لبه‌هاي ابزار خورده كاربرد دارد.

 

در این روش MDF مورد استفاده براي روكش را سنباده زني مي‌كنند و سطح تخته بايد بدون غبار و ناصافي و … بوده و تميز باشد. تلرانس ضخامت حداكثر بين 2/0 میلیمتر براي تخته‌هاي تا ضخامت 30 سانتیمتر و تا 3/0 میلیمتر براي تخته‌هايي با ضخامت بيش از 30 ميليمتر براي اين روكش كاري مي‌باشد. سطوح تخته MDF بايد قبل از روكش كردن تميز شده و نيز عاري از عيوب سطحي باشد. همچنين دانه‌بندي ميان سطح MDF براي روكش‌كاري مهم است. ‌زيرا اگر دانه‌بندي يكسان نباشد در روكش‌كاري‌هاي با سرعت بالا موجب اختلاف كيفيت چسبندگي روكش به تخته مي‌شود.

 

شرايط چسبندگي فويل‌هاي كاغذي بسته به نوع تجهيزات روكش كردن فرق مي‌كند. از پرس‌هاي مسطح طبقاتي روکش‌هاي چوبي مي‌توان براي چسباندن روکش‌هاي كاغذي ضخيم‌تر (بالاي وزن پايه 80 گرم بر متر مربع) استفاده كرد. روكش كاغذهاي سبك و متوسط از پنجاه سال پيش متداول شدند و در ابتدا پرسهاي گرم طبقاتي مسطح با چسب UF معمولي يا كوپليمرها براي چسباندن آنها استفاده مي‌شد. اما امروزه اكثر روكش‌كنندگان MDF با اين روکش‌ها داراي پرس‌هاي روكش غلطك داغ پيوسته هستند كه با چسب UF با فرمولاسيون خاص براي چسباندن روكش روي تخته استفاده مي‌كنند. البته هنوز چسب‌هاي كوپليمري هم براي اين كار استفاده مي‌شود.

 

ميزان پوشش چسب در هر دو روش حدود 180 گرم بر متر مربع است. ايجاد بافت خاص روي روكش نيز در اين روش امكان‌پذير است كه در پرس‌هاي طبقه‌اي بوسيله صفحات (پليت‌هاي) منقوش برجسته و در پرس‌هاي غلطكي با استفاده از يك رول ثانويه با نقوش برجسته ايجاد مي‌شود.

 

اين نوع روكش از ارزان‌ترين انواع روكش مي‌باشد كه در مبلمان‌ها و لوازم ارزان قيمت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين روكش در برابر سايش و خش و كلاً عوامل مكانيكي مقاومت ندارد و مقاومتش در برابر حرارت و رطوبت نيز كمتر از روکش‌هاي ملامينه و لامينت‌ها است.

 

بيشترين كاربرد MDF ام دی اف هاي روكش شده با فويل كاغذي در ساخت كتابخانه‌ها،‌ قفسه‌هاي خانگي و مبلمان اداري و مسکونی كم دوام و ارزان است. از مزاياي اين روكش تنوع رنگ و نقش، ارزاني و كار آسان با آن است. و از معايب آن مي‌توان دوام و مقاومت كمتر نسبت به عوامل خارجي را ذكر كرد.

 

اين كاغذها هم به‌صورت تزئيني و هم به‌صورت ساده (جهت زيرسازي براي رنگ) وجود دارند و نيز به دو صورت آغشته شده و آغشته نشده عرضه مي‌شوند و روي صفحات ورق‌های فشرده چوبي و MDF چسبانده مي‌شوند.اين نوع روكش براي زيرسازي اقدامات روسازي بصري مانند رنگ و لاك و … مناسب و ارزان بوده اما به‌صورت منفرد روكشی كم دوام است. عمده استفاده از اين نوع روكش نيز در مبلمان و قفسه‌هاي كم دوام است. اين نوع روكش از كمترين دوام و مقاومت در برابر سايش، ضربه، حرارت ،‌ رطوبت و غيره برخوردار است. باید دقت کرد که د‌ر ایران نیز به نئوپان‌هایی که توسط لترون روکش می‌شوند‌، لترون گفته می‌شود‌ و باید دقت کرد که با MDF روکش شده با لترون اشتباه گرفته نشود.

 

    روکش‌هاي ترموپلاستيك

 

اين گروه روکش‌هاي مصنوعي، روکش‌هاي ساخته شده از مواد ترموپلاستيك هستند كه در اثر گرما تغيير شكل داده و قابليت انعطاف بسيار بالايي دارند. بعضي روکش‌هاي ديگر از جمله روکش‌هاي چوبي و كاغذي هم برای روكش كردن سطوح ناهموار و ابزار خورده استفاده مي‌شود اما در سطوحي كه داراي اختلاف سطح‌هاي عميق و زياد و اشكال برجسته و فرورفته با انحناء‌هاي متعدد و مشكل هستند فقط مي‌توان از روکش‌هاي ترموپلاستيك استفاده كرد. قابليت انعطاف اين نوع روكش از مزيت‌هاي كاربردي آنها محسوب مي‌شود. اين نوع روکش‌ها عمدتاً شامل روكش PVC و ورق‌هاي آكريليك است كه روكش PVC پرمصرف‌ترين آنها مي‌باشد.

 

الف. روكش پلي وينيل كلرايد PVC: فويل‌هاي PVC در تعداد لايه‌هاي مختلف، ‌تنوع لايه‌هاي مختلف، ‌ضخامت‌ها، ‌رنگ‌ها و نقوش مختلف و نيز نقوش برجسته مختلف (صاف، براق، ‌مات، رگه چوبي و …) بسته به نوع كاربرد مورد نياز توليد مي‌شوند و معمولاً شامل لايه‌هاي پلي وینيل كلرايد، ‌لايه آستري و لاك‌هاي متفاوت هستند. ضخامت اين نوع روکش‌ها بين 2/0 تا 3 ميليمتر است.

 

به علت قابليت انعطاف‌ اين نوع روكش، از آن براي روكش كردن سطوح ابزار خورده با اختلاف سطح زياد و نيز براي ساخت نوار لبه، ‌روكش كردن پروفيل‌ها، ‌نوار لبه‌هاي فرم‌دار و فرزخورده استفاده مي‌شود. مثلاً روكش كردن درب كابينت‌هايي كه داراي ماشين كاري‌هاي عميق هستند. همچنين يكي از استفاده‌هاي منحصر به فرد روکش‌هاي PVC در ساخت مصنوعاتي است كه نياز به پيوستگي روكش در ابعاد مختلف يك سازه يا به عبارتي نياز به ايجاد شيار V شكل روي تخته و تاكردن آن باشد،‌ بهترين مثال‌ها در اين مواد توليد ميز تلويزيون و جعبه بلندگو (باند) است.

 

روكش‌هاي PVC را معمولاً در دماي اتاق با پرس‌هاي غلطكي با استفاده از پاشش چسب‌هاي كوپليمري يا چسب اپوكسي مي‌چسبانند. در بعضي مواقع چسبهاي گرما نرم نيز استفاده مي‌كنند. تخته خارج شده از پرس بايد روي سطوح صاف براي چند ساعت نگهداري شود تا اتصال بين روكش و تخته توسط چسب تكميل شود.

 

تخته‌هاي MDF ابزار خورده در سطح يا لبه را با استفاده از پرس ممبران با روكش‌ PVC به راحتي مي‌توان روكشي كرد. اين نوع محصول در ساخت درب كابينت‌ها و لوازم اتاق خواب كاربرد دارد. انعطاف بسيار خوب روكش PVC خصوصاً وقتي كه داخل پرس ممبران حرارت مي‌بيند باعث مي‌شود كه بتوان نقوش بسيار ريز و ظريف،‌ ابزار خورده‌هاي عميق، اشكال با شعاع‌هاي كوچك و سخت را با آن روكش كرد.

در اين نوع ماشين كاري تنها تخته قابل استفاده MDF است. در اين روش سطح و محلهاي ابزار خورده را با اسپري چسب پلي اورتان پوشانده و با دماي 85 درجه سانتیگراد پرس مي‌كنند.

 

در سطوح صاف در صورت نياز مي‌توان روكش PVC را به‌صورت نقش برجسته يا دو لايه با دو رنگ و نقش چسباند. در صورت چسباندن دو لايه متفاوت PVC ، ‌لايه رويي را طبق نقشي خاص برمي‌دارند تا حالت دو رنگ زير و رو نمايان شود. از تخته‌هاي روكش شده با PVC غير از مصارف ياد شده در استفاده‌هاي عمومي مثل مبلمان اداري نيز استفاده مي‌شود. اين نوع روكش زيبايي روکش‌هاي لامينت و ملامينه را ندارد. و در برابر حرارت مطلقاً مقاوم نيست. هرچند رويه آن نسبت به آب (خنك) و رطوبت مقاوم است. اما مقاومت در برابر رطوبت بستگي به چسب مصرفي در چسباندن روكش نيز دارد.

 

اين نوع روكش در برابر عوامل مكانيكي مانند سايش و خش و … نيز تا حدی مقاومت دارد. تميز كردن آن به علت مقاومت سطحي در برابر آب و جنس آن بسيار آسان است و نيز از محاسن آن قابليت كار آسان با اين نوع تخته‌هاي روكش شده است.

 

اين نوع روكش دوام بالايي ندارد و براي ساخت مبلمان داخلي اداري و … كم دوام هم از آن استفاده مي‌شود. استفاده از اين روكش در آشپزخانه (به جز در كابينت) توصيه نمي‌شود، ‌مخصوصاً رويه كابينت.

 

ب. روکش‌هاي ورق اكريليك: نوع دوم روکش‌هاي ترموپلاستيك ورقهاي اكريليك هستند. اين نوع روکش‌ها متشكل از هيدروكسيد آلومينيوم (تري هيدريد آلومينيوم (ATH)، ‌رزين اكريليك MMA و رنگدانه‌ها مي‌باشد. دامنه ضخامت اين روکش‌ها 3 تا 19 ميليمتر است و وزن مخصوص آنها حدود 77 گرم بر سانتيمتر مكعب مي‌باشد.

 

اين روکش‌ها داراي تمام مزاياي روکش‌هاي PVC از جمله فرم‌پذيري و قابليت انعطاف بسيار بالايي در دماي 80-70 درجه سانتيگراد در داخل پرس ممبران را دارد. ضمن اينكه داراي مقاومت به ضربه، مناسب و نيز قابليت منحصر به فرد ترميم‌پذيري است. بطوري كه مي‌توان سطوح آسيب ديده آن را ترميم كرد و سطوح ترميم شده نيز به راحتي قابل تشخيص نخواهد بود. ضمناً حساسيت اين نوع روكش نسبت به آتش سيگار و تغيير رنگ در برابر نور خورشيد كمتر از پی وی سی PVC است. تنوع رنگ اين روکش‌ها بسيار زياد است.

 

همانگونه كه ملاحظه مي‌شود اين نوع روكش داراي تمام مزاياي PVC و يكسري مزاياي بالاتر مي‌باشد مورد استفاده آن مشابه به موارد استفاده PVC بوده و با اين تفاوت كه از اين روكش در مصنوعات گرانتر و مرغوبتر استفاده مي‌شود.

 

    لمينت‌ (Laminate)

 

لامينت‌ اصطلاحي عمومي است كه به گروهي از روکش‌هاي مصنوعي شامل انواع HPL,CPL و لامينت فشرده اطلاق مي‌شود. اين نوع روکش‌ها يكي از انواع پركاربرد روکش‌هاي مصنوعي خصوصاً در ايران هستند.

 

الف. لامينت تحت فشار بالا (HPL: High Pressure Laminate): اين نوع روكش متشكل از اوراق كاغذ كرافت آغشته به رزينهاي فنوليك در لايه‌هاي مياني و تحتاني بوده و در لايه سطحي از كاغذ تزئيني آغشته به رزين‌هاي آمينوپلاستيك مانند ملامين فرمالدئید (MF) تحت فشار توليد مي‌شوند.اين روكش در ضخامت‌هاي 5/0 تا 5 ميلیمتر و در مواردی بيش از 5 ميليمتر توليد مي‌شوند.

 

در پاره‌اي از موارد سطح اين روکش‌ها با لايه‌هاي فلزي (آلومينيوم، مس و … ) نيز پوشانده مي‌شود. اين روکش‌ها به صورت‌هاي مات،‌ براق و رگه‌دار توليد مي‌شوند و با استفاده از چسبهاي اوره فرمائيد (UF) ،‌ پلي‌وينيل استات PVA و چسبهاي تماسي روي اوراق فشرده چوبي مانند MDF چسبانده مي‌شوند. در شكل زیر نمونه‌اي از ساختار كلي اين نوع روكش ديده مي‌شود.

 

انواع استاندارد HPL ها كه به صورت ساده و بدون مواد افزودني توليد مي‌شوند كه به هيچ وجه قابليت انعطاف ندارند و بسيار ترد و شكننده و داراي لبه‌هاي تيز هستند و به‌صورت ورق در ابعاد مختلف و عمدتاً در ضخامتهاي 7/0 تا 5/1 ميليمتر توليد مي‌شوند. به علت عدم انعطاف اين نوع روکش‌ها از آنها نمي‌توان در روكش كردن لبه‌هاي گرد و فرم دار و سطوح ابزار خورده استفاده كرد و نيز ترد و شكننده بودن آن كاربرد اين نوع روكش را در سطوح با برشهاي گرد محدود كرده است. ‌لذا كاربرد آن در روكش كردن نئوپان بيش از MDF است.

 

اين نوع روكش در برابر رطوبت و حرارت و سايش مقاوم بوده و مي‌توان آن را به راحتي و به دفعات با آب يا مواد پاك كننده تميز كرد. لذا عمده مصرف اين نوع روکش‌ها در مواردی است که دوام بسيار زياد مورد نياز است. مثل تخت‌ها و لوازم بيمارستاني و آزمايشگاهي، ‌ميزهاي كارگاهي رويه كابينت‌هاي بدون ابزار خوري و نيز ساير مصارف عمومي مثل مبلمان اداري به‌صورت محدود، البته ساخت نوع فرم‌پذير اين نوع روكش دامنه كاربرد آن را در رويه كابينت‌هاي داراي لبه‌هاي منحني افزايش داده است، در لامينت‌هاي تحت فشار بالاي نوع فرم‌پذير HPL روکش‌ها داراي تعداد لايه‌هاي كاغذ كرافت كمتري نسبت به نوع استاندارد هستند كه خاصيت ارتجاعي بيشتري به آن مي‌دهد.

 

در اين نوع HPL ورقه روكش با نوعي لاك پوششي مخصوص كه مقاومت بالايي در برابر حرارت دارد تا دماي 240 درجه سانتیگراد مقاوم مي‌شوند. اين ويژگي به علت مزاياي فوق و فرم‌ پذيري آن روي سطوح داراي لبه گرد چسبانده مي‌شود و بعنوان رويه كابينت استفاده زيادي دارد و به علت مقاومت بيشتر در برابر حرارت در كارگاهها و آزمايشگاهها بعنوان رويه ميز كار، کاربرد زیادی دارد. اين روکش‌ها در دمای 160 تا 220 درجه سانتیگراد فرم‌پذير شده و روي لبه‌هاي گرد چسبانده مي‌شوند. همچنين علاوه بر قابليت روكش كردن لبه‌ها در حالت محدب از اين روکش‌ها درحالات مقعر نيز مي‌توان استفاده كرد. انواع كندسوز اين روکش‌ها نيز وجود دارند، كه با تيمار كردن لايه‌هاي مياني به مواد فاقد هالوژن يا مواد كندسوز كننده، ‌نقطه اشتغال آنها را بالا برده و كندسوز مي‌كنند. اين نوع روکش‌ها نيز عمدتاً در داخل هواپيماها، ‌خودرو، ‌ترن قطار، ‌اماكن عمومي و آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها كاربرد دارند.

 

نوع ديگري از HPL نيز وجود دارد كه نوع كفپوشي نام دارد كه به دليل پرداخت ويژه سطوح و استفاده از نوعي لايه پوششي خاص كه مقاومت بالايي در برابر سايش و خراشيدگي دارد و داراي دوام و پايداري زيادي است، براي پوشش اوراق فشرده چوبي خصوصاً MDF (با دانسيته بالا) و توليد كفپوش استفاده مي‌شود. اين نوع روکش‌ها در برابر لكه، اثر سيگار و مواد شيميايي نيز مقاومند.

 

مزيت عمده HPL ها دوام بسيار بالا و مقاومت بالاي آنها در برابر عوامل خارجي است و از معايب عمده آن انعطاف‌پذيري كم و كاربرد سخت آن بدليل سختي و شكنندگي آن و نيز گران بودن آن است.

 

ب. لامينت فشرده: اين نوع لامينت شباهت ساختاري با هم گروه خود HPL دارد با اين تفاوت كه داراي تعداد لايه‌هاي اضافه بيشتر بوده و تحت فشار بالاتر و ضخامتهاي بيشتري توليد مي‌شوند و داراي مقاومتهاي بالاتر، ‌دوام و پاداري بيشتر در مقابل رطوبت و حرارت و… هستند. پس در مواردي كه دوام و مقاومت بسيار بالا مورد نياز باشد مورد استفاده قرار مي‌گيرند مانند ، ‌سرويسهاي بهداشتي ، (خصوصاً عمومي) ، اماكن ورزشي ، كارگاهها و كارخانجات و … و حتي استفاده‌هاي خارج از ساختمان.

 

علاوه بر كاربردهاي فوق كه به عنوان روكش تخته‌هايي چون MDF بودند، ‌انواع ضخيم‌تر اين نوع لامينت به تنهايي براي ساخت فيبرهاي مدار چاپي ، چرخ دنده‌هاي صنعتي و واشرهاي صنعتي و … استفاده مي‌شود.

همچنين به عنوان روكش تخته لايه رويي از نوع كاغذ تزئيني (دكور) در ساخت آن استفاده كرده و در كاربردهاي صنعتي كل لايه‌ها از كاغذ كرافت ساخته مي‌شود. به اين نوع روكش در اصطلاح تجاري در ايران فورميكا (فورميكا نام يكي از توليد كنندگان بزرگ اين نوع روكش است) نيز گفته مي‌شود.

 

لامينت‌هاي فشرده (CPL): اين نوع لامينت‌ (روكش) در تمام موارد مانند HPL است با اين تفاوت كه در پرسهاي غلطكي پيوسته و به‌صورت رول توليد مي‌شود و انعطاف ‌پذيري آن كمي بيشتر از HPL است و به‌صورت پيوسته در پرسهاي غلطكي روي تخته (MDF) چسبانده مي‌شود و داراي موارد كاربرد و خصوصیات مشابه HPL است.

 

ساير روسازي‌ها

 

علاوه بر روکش‌ها براي روسازي تخته‌هاي چوبي و MDF از روشهاي ديگري از جمله نقوش منبت كاري، ‌رنگ‌كاري، ‌لاك و الكل و … استفاده مي‌شود. مي‌توان گفت مهمترين اين روشها، رنگ‌كاري و سپس لاك‌كاري است. در اين بخش بطور خلاصه مواردي از اين نوع روسازي‌ها شرح داده مي‌شود.

– هایگلاس

 

هایگلاس نوعی MDF روکش‌دار است با این تفاوت که روکش آن با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد، جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی‌کربنات شفاف است. این ماده نسبت به شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است. ورق‌های هایگلاس معمولاً دارای یک رو می‌باشند که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده از ملامینه و یا کاغذ است. درخشندگی، برجسته‌ترین خصوصیت هایگلاس است و همین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک مرتبه در درجه بالاتری قرار بگیرد. زیرا هایگلاس با انعکاس نور و خاصیت شیشه‌ای که دارد هر بیننده‌ای را جذب می‌کند و با ایجاد رنگ‌های براق و زنده، محیط آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق خواب، دفتر کار و هرگونه دکوراسیون داخلی را تبدیل به محیطی زنده و پویا می‌کند.

 

هایگلاس بخاطر داشتن لایه‌ای از UV سطحی هموار همراه با بافت‌های گوناگون و یا طرح‌هایی از انواع نقش و نگاره های گل و طبیعت، طرح‌های اسلیمی، طرح‌های ورساچی، طرح‌های مدرن و یا طرح چوب‌های جنگلی  نیز دارا می‌باشد. پس بخاطر تنوع زیاد طرح و بافت می‌تواند مورد حسن انتخاب و محبوبیت مشتریان قرار بگیرد .

 

نظافت هایگلاس نیز بسیار آسان است زیرا UV سطحی صیقلی را ایجاد می‌کند و کافیست با یک دستمال نمدار تمام لکه ها ، چربی‌ها و خاک را از آن زدود و نیازی به صرف زمان و انرژی زیادی برای نظافت آن نیست.

 

ابعاد مورد استفاده هایگلاس برای کابینت کاران 244*122 سانتیمتر به ضخامت 17 میلیمتر می‌باشد. در خرید این تخته‌ها باید بسیار دقت داشت تا نوع مرغوب آن تهیه شود. چرا که اگر روکش UV خوبی نداشته باشند در هنگام برش شروع به پریدگی لبه‌ها می‌کند. معمولاً نوع مرغوب آن دارای پشت ملامینه سفید است و برای هر برگ بسته‌بندی مجزا در نظر گرفته می‌شود، تا هنگامی که در پالت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند آسیب نبیند.

– نقوش منبت ريز

 

توسط غلطك فلزي روي سطح MDF با فشار، نقوشي ايجاد مي‌شود و سپس روي آن رنگ‌كاري انجام می‌شود تا رنگ به‌صورت غير مسطح و منقوش جلوه كند. عمق نقوش در اين روش 5/0 – 3/0 ميليمتر است.

 

– نقوش منبت عميق

 

در بعضي موارد لازم است كه نقوش عميق‌تري روي سطح MDF ايجاد شود. در اين روش با پرسهاي گرم كه داراي يك صفحه قالب هستند با حرارت الياف سطح MDF را نرم كرده و سپس با فشار در سطح آن نقش مورد نظر را ايجاد مي‌كنند كه عمق آن معمولاً 1 میلیمتر و در بعضي موارد حتي 6. 5 ميليمتر مي‌باشد. سپس اين تخته‌ها را رنگمي‌كنند (مايع يا پودري) و به عنوان در كابينت، در منزل و درهاي داخلي خانه‌ها و… استفاده مي‌كنند.

– رنگ كردن

 

انواع و اقسام رنگها روي MDF قابل اجرا و متداول مي‌باشد، خصوصاً با توسعه كاربرد رنگهاي پودري روي MDF اين روش رونق بيشتري يافته است و در بعضي مصنوعات چوبي برخي مشتريان كالاهاي رنگ شده را ترجيح مي‌دهند. خصوصاً با استفاده از روشهاي تلفيقي و ‌برجسته‌‌كاري، سطوح نقاشي شده زيبايي را با MDF مي‌توان خلق كرد.

– لاك‌كاري

 

انواع لاك‌ها و مواد شيميايي با رنگ دانه‌هاي مختلف به صورت‌هايي مانند رنگي، ‌مرواريدي، متاليك، مرمر و ساير تزئينات دراماتيك نيز قابليت جوابگويي به مشتريان اين سبك از هنر مبلمان را به MDF مي‌دهد.

– پرسهاي ممبران (بالشتكي، ‌غشائي)

اجاره انبار
اجاره انبار کانتینری
اجاره انبار برای وسایل منزل در تهران
اجاره انبار براي اثاثيه منزل
انبار کانتینری

اجاره انبار در تهران
اجاره انبار عمومی در تهران
پرس ممبران يك پرس يك طبقه است ‌كه يكي از صفحات آن داراي محفظه بزرگي از جنس ماده‌اي قابل انعطاف (مانند سيليكون يا ساير لاستيك‌هاي مصنوعي) با ضخامت ديواره 3-2 ميليمتري است. در صورتي كه اين محفظه در صفحه زيري پرس باشد از آب گرم پرشده و اگر در صفحه بالايي تعبيه شده باشد با هواي گرم پرخواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

نکات طلایی در انتخاب کابینت خوب

 

درب کابینت :

 

با توجه به اینکه شما ابتدا باید سبک کابینت را مشخص کنید که در ادامه مقاله کاملا توضیح خواهیم داد که سبک های کابینت مدرن و کابینت کلاسیک به چه صورت است و اینکه چگونه از بین این دو سبک یکی را انتخاب کنیم.

 

حالا در نظر می گیریم که کابینتی که انتخاب کردید سبک مدرن می باشد.در سبک مدرن، درب های کابینت از ام دی اف های براق ساخته می شود.در مورد تولیدکنندگان ام دی اف های براق می‌ توان از دو محصول مرغوب و مناسب که در کشور ترکیه ساخته می شود نام برد که البته اخیرا یک شرکت در کشور خودمان نیز اقدام به تولید این نوع ام دی اف نیز نموده است.

 

ام دی اف های هایگلاس دارای روکش براق از جنس های پلی استر و پلی گلاس می باشند که تا حدودی در برابر خط و خش مقاوم هستند.

بدنه ی کابینت :

درمورد بدنه ی کابینت باید به دو نکته ی اصلی توجه نمود :

 

۱- جنس بدنه کابینت باید با مغز ام دی اف با روکش ملامینه ساخته شده باشد.

۲- لبه بدنه کابینت باید نوارکاری شده باشد تا نمای زیبایی به کار بدهد ، البته رنگ نوارکاری باید همرنگ و یا متناسب با رنگ کابینت باشد.

در بازار ایران ، کابینت‌ها اکثرا با بدنه ام دی اف و نوار PVC ساخته می‌ شوند که این نوع کابینت کیفیت خوبی دارد و استفاده از این نوع بدنه در کابینت آشپزخانه شما توصیه می گردد.

صفحه ی کابینت :

 

در حال حاضر در بازار ایران از متریال های مختلفی استفاده می شود که هر کدام مزیت و معایب خاص خود را دارد. در کابینت آشپزخانه ، صفحه ی کابینت دارای بیشترین سطح تماس با آب می باشد ، و به همین خاطر تمام اجزای تشکیل دهنده صفحه ی کابینت باید دارای مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت باشد.

صفحه کابینت از جنس ام دی اف :

 

صفحه کابینتی که مغز آن ام دی اف بوده و روکش اچ پی ال دارد که مقاوم در برابر خط و خش نیز است.

صفحه کابینت از جنس سنگ طبیعی :

 

این نوع صفحه کابینت به علت طبیعی بودن یکی از زیباترین و پرطرفدارترین ها می باشد.نقش و نگار های سنگ های طبیعی جلوه آشپزخانه را بسیار دلچسب تر می کند.نوع سنگ هایی که در صفحات کابینت به کار می رود سنگ گرانیت و مرمر می باشد که بسیار گران قیمت نیز است.

 

صفحه کابینت از جنس سنگ مصنوعی کورین یا کوارتز :

 

صفحاتی هستند که به صورت مصنوعی می باشند و با فرآوری هایی که بر روی آن ها انجام می شود در برابر نفوذ آب مقاوم می شوند و در برابر خط و خش آسیب پذیری کمتری دارند.

در صورتی که سنگ کورین خط و خشی داشته باشد با انجام ساب می توان به راحتی آن را مثل روز اول تمیز و صیقلی کرد.کورین به علت اینکه به صورت یکپارچه می باشد و اینکه اتصالات آن قابل تشخیص نیست طرفداران بسیاری را دارد.اغلب این سنگ های مصنوعی ساخت کشور کره می باشند و برند های معتبر آن الجی و سامسونگ نیز است.

تفاوت سنگ مصنوعی کورین و کوارتز :

 

• کورین نرم تر از کوارتز است و آسیب پذیری کوارتز بسیار کمتر می باشد.

• اتصالات در کورین به علت فرآوری و نرم بودنش قابل تشخیص نیست ولی در کوارتز نصاب ها سعی می کنند اتصالات را در نقاط کور و دور از دید انجام دهند.

• مقاومت کوارتز و کورین در مقابل نفوذ آب بسیار کم می باشد و می توان گفت تقریبا صفر می باشد و تفاوت چندانی باهم ندارند.

• تعمیر و ترمیم در کورین به علت نرم و قابل انعطاف بودنش آسان تر از کوارتز است که مقاومت بالای کوارتز باعث می شود تا کمتر نیاز به تعمیر و یا ترمیم داشته باشد.

سبک کابینت مهم ترین قسمت در انتخاب کابینت :

 

مهم ترین نکته در انتخاب کابینت این است که چه سبک کابینتی، بهترین زیبایی در ابتدا و سپس کارایی را برای منزل و آشپزخانه شما دارد.به طور کلی کابینت ها دارای دو سبک مدرن (یعنی دارای طراحی با خط های صاف و درب های براق ) و سبک کلاسیک (یعنی که شما را به یاد روم و ایران باستان می اندازد که کابینت شما دارای ستون و سرستون های اشرافی است.) .

کابینت مدرن :

 

کابینت با طراحی صاف و تخت که از درب های براق و ام دی اف هایگلاس ساخته می شود.

کابینت کلاسیک :

 

کابینت با طرح های قدیمی و رومی که ستون و سرستون های اشرافی دارد و درب های آن حکاکی شده و نقش و نگارهایی خلاقانه و قدیمی باعث زیبایی هرچه بیشتر آن شده است.

 

لوازم جانبی به کار رفته در کابینت ها :

 

امروزه آشپزخانه ها همان کاربرد گذشته را ندارند و وظیفه های دیگری نیز به آشپزخانه ها محول شده است.یکی از این وظیفه ها راحتی و جادار بودن در عین زیبایی نیز می باشد.سبدها و لوازم برقی جانبی به کمک کابینت آشپزخانه آمده اند تا آشپزخانه ها را به محیط آرام و راحت برای خانم های خانه تبدیل کنند.

شما با داشتن چند قفسه جانبی و چند اولزم جانبی برقی می توانید بیشترین زیبایی و کارایی را در آشپزخانه خود داشته باشید.

یراق آلات بکار رفته در کابینت ها :

 

یراق آلات زیبا ه طلا و جواهرآلات تزئینی هستند که خانم ها برای زیبایی بیشتر به خود می آویزند. حتی ساده ترین کابینت های معمولی نیز با استفاده از قفل و دستگیره های زیبا و خاص، نمای خوبی پیدا می کنند.

یراق آلات در واقع وظیفه ای دوگانه برعهده دارند : یک انجام وظیفه اصلی و دوم افزودن زیبایی به کابینت.

توجه داشته باشید که یک دستگیره بسیار زیبا و ظریف که در عمل ممکن است از فرط ظرافت بشکند ، به هیچ کار نمی آید چرا که نمی تواند وظیفه اصلی خود که همان باز کردن درب قفسه یا کشوهای کابینت است را انجام دهد.

در حال حاضر باتوجه به اینکه همه بتوانند از امکانات منزل خود بیشترین استفاده را ببرند، یراق آلاتی مخصوص نیز وجود دارد که برای افرادی با نقص عضو و یا محدودیت فعالیت های فیزیکی ساخته شده است و آن ها می توانند مثل افراد معمولی از کابینت خود استفاده کنند.

انتخاب پیشخوان آشپزخانه یا اپن آشپزخانه :

 

انتخاب پیشخوان یا اپن بی شک بسیار مهم است چرا که آشپزخانه های امروزی همجوار با نشیمن هستند و تاثیر بسیاری در دکوراسیون منزل دارند.باتوجه به این مسئله مهم باید طرح و سبک مناسبی را برای اپن خود انتخاب کنید.

جوشکار سیار    اجاره انبار اجاره انبار کانتینری
در طراحی هایی که امروز انجام می شود نوعی از طراحی وجود دارد که پیشخوان را تبدیل به جزیره ای در آشپزخانه کرده اند مه بیشتر در آشپزخانه بزرگ کاربرد دارد و زیبایی آن را دو چندان می کند.

نتیجه گیری :

 

با توجه به تمامی مسائلی که گفته شد تا شما را در انتخاب کابینت مناسب راهنمایی کند باید از طراحان و کسانی که در این امر تجربه دارند کمک بگیرید و تمامی نکاتی که گفته شد را سعی کنید حدامکان در آشپزخانه خود اجرا کنید.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

خصوصیات و کاربرد ام دی اف (MDF)

 

خصوصیات و کاربرد ام دی اف بسته به نوع آن متفاوت میباشد. ام دی اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش ملامینه، متداول ترین نوع روکش ام ‌دی ‌اف است که در آن فرایند، کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می‌شود. روکش‌ های تزئینی علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌ هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند.

 

    خصوصیـات فیزیـكی و مكـانیكی بالا

 

    دامنه وسیع دانـسیـته (وزن مخـصوص)، ضخامت و ابـعاد MDF قابل تولید

 

    قابلیت ابزار خوری، ماشین كاری و سنباده زنی

 

    سطوح صاف و متراكم

 

    قابلیت شكل پذیری و لبه های صاف

 

    عدم وجود معایب چوب معمولی

 

    پروفیل دانسیته یكنواخت و همگن

 

    قابلیت انجام رو سازی های مختلف همچون انواع روكشی های چوبی و غیر چوبی، رنگ آمیزی و غیره

 

    پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشار

 

    زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب

 

    قیمت مناسب

 

انواع ام دی اف

خصوصیات و کاربرد ام دی اف نازك:

 

این تخته‌ها به كلاسهای خیلی نازك از ۵/۲ تا ۶ میلی متر و ۴ تا ۶ میلی متر تقسیم میشوند. از موارد كاربرد عمومی ام ‌دی ‌اف نازك می توان به كف كشوها، پشت كابینت ها، رویه درها و… اشاره کرد. تمام روسازی قابل انجام روی ام ‌دی ‌اف معمولی روی MDF نازك نیز اجرا میشود. سایر موارد كاربرد ام دی اف نازك عبارت است از: دیوار كوب ها، پوشش های سقف، غرفه های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی، رویه لاستیك زاپاس (یدك)، پشت صندلی، رویه در، تولید تخته های انحناء دار و … می باشد.

خصوصیات و کاربرد ام دی اف ضخیم :

 

ام دی اف ضخیم طبق استاندارد به كلاسهای ۴۵-۳۰ میلی متر و ۶۰-۴۵ میلی متر تقسیم می شود و جهت ساخت سازه های معماری، ستونها، پایه های میز، طاقها، رویه كاری(كابینت)، كف نیمكت و كلا” در مواردی استفاده می شود كه صفحات ضخیم و بزرگ با خواص ماشین كاری (خصوصا” عمیق) مسطح و با سطوح صاف نیاز است.

خصوصیات و کاربرد ام دی اف با وزن مخصوص بالا:

 

MDF های استاندارد معمولی با ضخامتهای ۱۹-۱۲ میلی متر معمولاً دارای چگالی ۶۵۰ تا ۸۰۰ kg/m  هستند. چگالی های بالاتر ام ‌دی ‌اف یعنی بالای ۸۰۰ نیز تولید و عرضه می شود. در واقع این کار با اضافه كردن فیبر، چسب و فشار در حین پروسه تولید اوراق سنگین تر انجام می شود که افزایش چگالی، باعث بالاتر رفتن قابلیت های ماشین كاری و سطح سازی (رنگ، روكش و…) شده و نیز خصوصیات مكانیكی و فیزیكی ام دی اف را نیز بهبود می بخشد. موارد استفاده این نوع MDF های سنگین (HDF) عبارتند از: كف پوشها، پله ها، قفسه های صنعتی، میز كار و…

خصوصیات و کاربرد ام دی اف با وزن مخصوص پائین:

 

MDF با وزن مخصوص ۵۵۰ تا ۶۵۰ kg/m و ULDF با وزن مخصوص زیر ۵۵ kg/m ،جهت استفاده در مواردی كه وزن كمتر مورد نیاز است و نیازی به استحكام بالا وجود ندارد یا در مواردی كه خواص عایق صدا بودن مورد نیاز باشد تولید و عرضه می شود. این ام دی اف ها جهت ساخت پروفیلهای تزئینی معماری، ساخت غرفه های نمایشگاهی و كلاً مواردی كه جابجایی با دست مورد نیاز است و نیز حمل و نقل و ابزار خوری سریع مورد نیاز است، استفاده می شود.

ام ‌دی ‌اف با روكش های تزئینی:

 

مهمتـرین و غیـر قـابـل تفكیك ترین كاربرد یا آماده سازی ام دی اف جهت كاربرد نهایی، روسازی آن و خصـوصـا” روكش كردن آن می باشد. انجـام عملیـات روكـش كردن MDF امـروزه جـزء خدمات ضروری تولیدكنندگان MDF به خریداران می باشد، بطوریكه معمولاً اكثر كارخانجات بزرگ تولید ام دی اف دارای خطوط روكشی نیز هستند. انواع روكش ها شامل روكش های چوبی (گونه های مختلف)، كاغذی، ملامینه، PVC  و… می باشد.

ام دی ‌اف های قالب گیری شده:

 

در این روش تخته MDF به شكل خاصی كه در پرس به آن داده می شود تولید می شود، مانند رویه درهای طرح دار و حالت دار، یك تكه یا ام دی افی که در كابینت و كشو و پنجره و… استفاده می شود. این محصولات را می توان به راحتی روكش نمود (پرس ممبران) و به بازار عرضه كرد. اخیراً واردات این گونه ام دی اف به ایران در حال رونق گرفتن است.

ام ‌دی ‌اف های قابل انعطاف:

 

بوسیله یك پیش تیمار شیمیایی روی MDF با تركیبات الكالین، می توان به آن خواص پلاستیك (موقتی) و قابلیت انعطاف و شكل پذیری داد.

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر حشرات و قارچها:

 

این نوع MDF ها که بیشترین استفاده آنها در تولید بعضی از کفپوش ها است، دارای مواد ضد حشرات (حشره کش و قارچ کشی) می باشد که باعث می شود از حمله آفات در امان باشد و دوام بیشتری داشته باشد.

ام دی اف با فرمالدئید کم:

 

مقدار انتشار فرمالدئید از MDF  معمولی بسته به نوع چسب و مقدار آن کمی متفاوت است. انتشار فرمالدئید MDF  نباید بیشتر ازgr100/mg30 باشد. این نوع MDF بیشتر در وسایل داخل خانه مانند مبلمان استفاده می شود، ولی تهویه مناسب در محل استقرار آنها نیز باید وجود داشته باشد تا فرمالدئید را از محیط خارج سازد.

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر رطوبت:
تعمیر کابینت

نصب کابینت خدمات کابینت خرده کاری کابینت تعمیرات کابینت

تولید MDF مقاوم در برابر رطوبت بیشتر برای استفاده در محیط با رطوبت نسبی محیط حداکثر ۸۰% بوده و با بهبود چسب اوره فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید MDF یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت جایگزین انجام می شود. تمام خصوصیات مثبت MDF معمولی در این نوع تخته ها به اضافه استحکام طولانی تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت وجود دارد. موارد استفاده MDF مقاوم در برابر رطوبت عبارتند از مبلمان، حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کف پوشها، پنجره ها، پله ها، پروفیل های خاص و…

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر آتش:

خودپرداز
خرید خودپرداز
دستگاه خودپرداز

برای این منظور می توان MDF را با پوشش های ضد آتش پوشاند یا مواد و نمک های خاص ضد آتش تیمار کرد، ولی بهترین راه اضافه کردن مواد ضد آتش در حین پروسه تولید است. موارد مصرف این نوع تخته ها عبارتند از پوشش دیوارها، پارتیشن ها، قفسه فروشگاهها و…



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

مدل کابینت آشپزخانه ام دی اف MDF شامل قیمت و انواع عکس و طرح کابینت ، طرح های جدید کابینت ام دی اف و های گلاس و اپن آشپزخانه شیک و خاص است.

 

قیمت کابینت ام دی اف نسبت به کابینت های گلاس ارزان تر و مناسب است. کلا یک نوع کابینت اقتصادی محسوب میشود. طرح کابینت MDF بستگی به روکش آن دارد که روکش های متنوع و زیبایی در بازار موجود است. اما مانند کابینت های گلاس، براق نیست و برخلاف کابینت ممبران و کابینت کلاسیک چوب، امکان طرح های CNC و کنده کاری روی آن نیست. اگر قسمتی از کابینت ام دی اف آسیب دیده باشد خیلی راحت رطوبت نفوذ پیدا میکند و خراب میشود.

 

    ام دی اف براق

    ام دی اف رنگی

    ام دی اف مات

 

معایب هایگلاس

 

سطح های کلاس به شدت خش پذیر است و خیلی باید مراقب باشم، چون اگر آسیب ببیند به هیچ طریقی قابل مرمت نیست.

 

و همینطور یکی دیگر از معایب این متریال لک پذیریش هست، که با ماده ی خاصی پاک نمی شود.

معایب کابینت ام دی اف (MDF)

 

مقاومت کابینت ام دی اف در برابر رطوبت پایین است.

 

معایب کابینت هایگلاس

 

معایب این کابینت امکان آسیب ناشی از رطوبت(به دلیل مغزی ام دی اف ).

 

یکی دیگه از معایب میتوان لک پذیری و خش پذیری این کابینت را نام برد.

 

معایب هایگلاس

 

متریال های گلاس خش پذیره و قیمت بالایی هم دارد.

مزایای کابینت ام دی اف

ام دی اف کار   کابینت ساز  کابینت کار  تعمیرات کابینت
خرید عمده شال
خرید شال عمده
خرید عمده شال و روسری

 

ام دی اف ها دارای تنوع رنگی زیاد با طرح های متفاوت هستند و کیفیت آنها هم به مواد اولیه به کار رفته و کراخانه ای که اونجا تولید میشند دارند. قیمت مناسب ام دی اف ار مهمترین ویژگی هاش محسوب می شود.

 

مزایای کابینت ام دی اف و ورق MDF

 

1-وزن ، ضخامت و سایز قابل تولید

 

2- قابلیت ابزار خوری، ماشین‌کاری و سمباده زنی

 

3- سطح صاف و متراکم و مقاومت به فشرده شدن



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1398 | نظرات ()